diving with sharks

1 september 2012 - Ko Phangan, Thailand

Hallo,

Weer even geleden dak nog is iet geschreven heb. Ben nu anderhalve maand aan 't werken als divemaster en dat bevalt me wel. De duikschool had gevraagd om mijn cursus voor instructeur (de volgende stap in Padi program), te doen. Maar die begint 4 sept. en na lang wikken en wegen besloten om daar nog even mee te wachten. Is naar mijn gevoel een beetje te snel na mijn divemaster training. Wil niet al terug in 't klaske gaan zitten, wil eerst wat ervaring opdoen als divemaster. Als divemaster heb je meestal ervaren duikers die je moet gidsen en als instructeur heb je meer cursussen en beginners. wat maakt dat je als divemaster dikwijls heel mooie duiken kan maken, terwijl je als instructeur meer je studenten in 't oog houdt dan vissen ziet.

Een week of 5 geleden heb ik voor 't eerst een whaleshark (walvishaai) gezien bij sailrock. Prachtig beest van ne meter of 4 schat ik, ne vriendelijke reus want die eten enkel plankton en hebben dan ook geen tanden. Dat was ook de periode dat de eerste keren 'bullsharks' gespot zijn. Ja ja de natuur heeft voor een extra challenge gezorgd, om mijn job wat spannender te maken. Zowat de zelfde periode hebbe duikers eerst een bullshark gezien, de volgende dagen een moeder met jong en daarna steeds meer en meer. We weten niet precies hoeveel haaien er rond sailrock zitten maar zeker tussen 5 en 15 en die hebben er voorlopig hun thuis van gemaakt.

Sindsdien zijn er veel seculaties over hun aantal en de reden van hun aanwezigheid. Een theorie is dat ze er gekomen zijn nadat we er een groot vissersnet rond de rots hebben verwijderd. een andere is dat ze er een paar op vooruit sturen, als een soort verkenner om een plaats te vinden waar veel voedsel is en dat de rest is achter gekomen.

Wat zeker is ,is dat ze van Sailrock hunnen thuis hebben gemaakt, er zit dan ook enorm veel vis geconcentreerd rond die duikplaats. Dus dat geeft ons een extra attractie bij het duiken, want ze komen dan ook nog is heel dicht bij de duikers. En als je weet dat ze in lengte varieren rond de 2 meter en de grootste bijna vier meter geschat word. Dan kan je wel begrijpen dat het wel indrukwekkend is als je die op je ziet afkomen en tot op ne meter of 2 dichtbij komen. Niet voor mensen met een zwak hart, maar ik vind het prachtige en fascinerende beesten. Kijk even naar de video die ik hier ook gepost heb, gemaakt door Woody een collega instructeur van een andere diveschool. Ook kan je een interessante blog lezen van Debra, collega divemaster op de Haad Yao divers website. Daar staan trouwens ook wat foto's en interessante weetjes van mijn duikschool op.

Ga zelf ook nog is wat fotokes van onder water der op zetten als ik tijd heb, groetjes...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl