Goooood morning Vietnam

20 februari 2012 - Antwerp, België

Hi, ben Maxime (fransman waar ik 2 j. geleden stukken mee samengereisd heb) tegemoet gekomen in Pak Nam Chumpon klein dorpje van 2X niks. Vrienden van Max. ontmoet en 2 dagen daar blijven rondhangen om dan via bangkok naar Saigon te vliegen. Daar in Ho Chi Minh City aangekomen en nen taxi gedeeld met ne vietnamees, was eerst wa achterdochtig veur die gast, maar bleek nen brave mens te zijn die de taxirit betaald heeft. Daar dan 's avonds iet mee gaan eten met nog nen duits erbij. Saigon is enorme drukke stad, hadden er wel ne sympathieke guesthouse in een klein gezellig steegske, maar 6 dagen (wa veel te lang is) blijven plakken deels omdat we 2 moto's gingen kopen.

Ben dus nu trotse eigenaar van ne SUFAT ne vietnamese kopie van nen Honda. Mijnen brommer is wel tip top dus ne goeien deal gedaan voor 390$, die van Maxime is nen afgebrakte Honda, ne miserenbak. De bedoeling is om gelijk 'easyriders' van Saigon naar Hanoi te bollen, maar we gaan zien hoe ver we gaan geraken natuurlijk.

1ste etappe Mekong delta: om een u of 4 a 5 in ben Tre toegekomen, daar wa aant kloten geweest om iets interessant te vinden om te slapen. Een beetje gefrustreerd omdat het zeker ni was wa we verwachte. Dan als e geschenk uit den hemel komt er een vietnames naar mij toegestapt en begint ne parle int frans. Nodigd ons uit om bij haar te logeren en nog geen 5 min. later volgen we haar naar een marktje voor vis en groenten voor den diner die ze ga klaar maken. 10 min. later zijn we bij haar familie in huis, ons kleren worden gewassen en gestreken, allee lijk koningen ontvangen. Met haar jonger zusje met zijn drieen de scooter op int dorp goeien dag gaan zeggen bij haar nichtje die ze wou koppelen aan mij. Ja da ging daar rap zenne, oep nog geen 20 min hadden we logement, eten en bijna een vietnamese vrouw. Lekker gegeten gedronken vietnamesen disco dien avond.

Volgenden dag aant water van de kanaaltjes v d Mekong superlekkere kikkerbillekes allee billen zo dik kiekebillen in curry gegeten. En s avonds goe gelachen in ne privekaraoke (ja daar zijn ze van he). My (vietnames die in Orleans woont) vertrok dan terug naar parijs, wij met haar kozijns bootochtje gemaakt echt zwaar in de brousse, hartje mekong delta. In den donkere op de kanaaltjes tussen den jungle aant varen. ah ja eerst bij langoustinekwekerij gestopt daar wa beestjes gekocht. Bij familie gestopt , het stonk er wel verschrikkelijk en da was omdat ze achter het huis 2 boaconstrictors hadden zitten als huisdier. Ne meter of 5 en zo dik als mijn been ni normaal. Slangen de max zijn grootste fobie, ik steek dan mijne kop in die kooi want ik zien gere slangen. Allee vervolg komt later moet door.....

Was eigenlijk tofsten avond verse langoustines veel alcohol met ne man of 12 die geen woord engels of frans spraken gestopt in e soort lokale openlucht disco midden in den jungle. Na afscheid van My (die wou ons dan nog helemaal int nief steken ook, wel een beetje nen hoek af) en haar familie genomen te hebben terug on route, naar de kust.

Na een zware rit, met wa stress van t verkeer en de max in Vung Tau aangekomen. Een badplaats waar de mensen van saigon gaan, bijna geen toeristen. Daar 's avonds oept strand coquilles en octopus op den bbq gegeten en goekoop hotelleke gevonden. 't Strand is er ni supermooi maar wel plezant omdat er zoveel leven is. Van 's morgens 8 u zitten de vietnamezen oept strand te eten en te drinken, want om de 5 meter is vanalles te vinden. Volgende etappe is Mui Ne.

Laatste stuk van de rit bangelijk , met rode en gele duinen langs ene kant langs andere kant woeste kuststrook, plantages met cactussen met dragonfruit enzo gezien. Wel supertoeristisch maar toch mooi daar wel little russia, menu's en reclameborden in t rusky. Ach ja die vrouwen zijn dan ook weer een meerwaarde voor t uitzicht he. Tochtje gemaakt naar meer en red canyons, onderweg effe gestopt voor de weg te vragen. Dien tjak was met zijn zoontje de vangst van den dag aant verdelen in juttezakken. Ik denk een stuk of 30 a 40 leguanen, serieuze beesten bij. Ik doen teken of dat voor oep te eten is, ja ja nen bascule en al dus denk verkocht aan de kilo. Later zullen we op veel plaatsen krokodil op de menu zien staan dus ja da word verkocht als krokodil hey. Next episode Dalat in de bergen...

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl